Tisztelt Kollégák!
Kevesebb, mint két hónap van hátra, hogy minden, jogi képviselő részvételével induló polgári perben és csődtörvény hatálya alá tartozó eljárásban is kizárólag elektronikus úton lehet majd a bírósággal kapcsolatot tartani.
Arra készülünk, hogy a kötelező elektronikus eljárás bevezetésénél nem lesz további halasztás. Erre is tekintettel fontosnak tartjuk ezzel kapcsolatosan a legfrissebb híreket megosztani a kollégákkal:
a) röviden leírjuk, hogy milyen változások várhatóak az új rendszerben (1. pont);
b) tájékoztatást adunk a hatálybalépést megelőző tesztelés lehetőségekről (2. pont), és
c) ismét felhívjuk a figyelmüket az elektronikus kapcsolattartáshoz szükséges technikai feltételek listájára (lásd alább a 3. pontot),
d) a témához kevésbé szorosan kapcsolódik, de tájékoztatást adunk az elektronikus aláírásokkal kapcsolatosan várható jogszabályi változásokról (4. pont).
Mindenkinek javasoljuk, hogy nézzék meg a http://www.nisz.hu/eperkapu oldalon elérhető tájékoztató videókat, amelyeket a Nemzeti Infokommunikációs Szolgáltató Zrt. (NISZ Zrt.) készített el, aki az ügyvédi rendszerek és bírósági rendszer közötti kézbesítés feladatát látja el a Belügyminisztérium megbízásából. Szintén felhívjuk a figyelmet az Országos Bírósági Hivatal által közzétett, birosag.hu honlap jobb oldalán az „Információk” menüpont alatt közzétett „E-per 2016” tájékoztatóra is.
1.A decemberben felvetett problémák legfontosabb körét várhatóan július 1-jére sikerül megoldani. Ezek az alábbiak:
a) Perkapu: Az ügyvédek és gazdálkodó szervezetek számára is megnyílik az a lehetőség, hogy a beadványaik küldésére és a beérkező irataik fogadására az ún. perkaput használják, és ne a magánszemélyhez kötődő ügyfélkapujukat.
Perkaput a magyarorszag.hu oldalon majd közzétételre kerülő adminisztrációs felületen nyithat bárki, akinek van ügyfélkapu hozzáférése, egy fő legfeljebb 20 db-ot. Perkaput technikailag akár az ügyvédi iroda, akár az (egyéni) ügyvéd nevében bárki nyithat, nem csak az ügyvédi iroda képviseletére jogosult személy, ilyen jellegű ellenőrzést a rendszer jelenleg nem végez. A perkaput megnyitó személy („fő kapcsolattartó”) a megnyitott perkapuhoz hozzárendelhet további négy, ügyfélkapu hozzáféréssel rendelkező felhasználót (ők lesznek az „ügyintézők”), e személyeket később a „fő kapcsolattartó” törölheti és helyettük újakat vehet föl.
A perkapuhoz hozzáférési joggal rendelkező személy először az ügyfélkapujába kell, hogy belépjen, majd az ügyfélkapun a mostani „hivatali kapu” fül mellett meg fog jelenni egy „perkapu” fül, arra kattintva pedig a perkapus felhasználónevét és jelszavát megadva érheti el a perkaput.
A perkapuról egyszer sikeresen letöltött irat a perkapuról törlődik, a perkapun nincsen tartós tárhely.
Ha egy beadványt a perkapun küldünk be, akkor a kapcsolattartás ez ügyben mindaddig erre a perkapura érkezik, amíg a perkapu létezik. A korábban ügyfélkapun már megindított elektronikus ügyek továbbra is erre fogjuk megkapni.
Részletesebb információkért javasoljuk a fent jelzett http://www.nisz.hu/eperkapu oldal megtekintését.
b) Új nyomtatványok: Az Országos Bírósági Hivatal hamarosan közzéteszi az új nyomtatványsablonokat. Az új nyomtatványsablonok a jelenlegitől jelentősen eltérnek majd, darabszámuk is kevesebb lesz, és várhatóan egyszerűbbek lesznek. Elérhető lesz az eddig sokak által (jogosan) hiányolt „leíró” (ún. információs) mező, így az egyes nyomtatványfajtákat a gépünkön nem a kódszámuk alapján lehet csak majd megtalálni, hanem a szöveges leírásuk alapján.
c) Azonosításra visszavezetett dokumentumhitelesítés: A csatolmányok és a nyomtatvány együttes elektronikus aláírásával, valamint az egyes bíróságok által igényelt 13/2005. (X.27.) IHM rendelet szerinti metaadatokkal kapcsolatos problémakört megoldja, hogy az új nyomtatványokkal együtt elérhetővé válik az ügyfélkapus azonosításra visszavezetett, „AVDH”-nak rövidített hitelesítési mód. Ekkor az ügyvéd megbízásából a kézbesítést végző rendszer üzemeltetője (a NISZ Zrt.) aláírja helyettünk az iratokat. Így az eljáró ügyvédnek a nyomtatványkitöltő programban, a csomag feltöltéskor elég az ügyfélkapus nevével és jelszavával magát hitelesítenie, e hitelesítés alapján a kézbesítést végző szervezet igazolja, hogy az adott ügyvéd adta föl azt az iratot (aláírja helyettünk az egész csomagról készült lenyomatot, tehát a kézbesítő a csomag tartalmát továbbra sem fogja látni).
Fontos, hogy ugyan az AVDH-val való ellátáshoz az ügyvéd személyes ügyfélkapujának felhasználónevét és jelszavát kell megadni, de ettől még az iratot a perkapu (és nem az AVDH-zó ügyvéd ügyfélkapuja) fogja elküldeni, így a válaszirat is a perkapura lesz természetesen kézbesítve.
d) Nyomtatvány elektronikus aláírása: Úgy tűnik, hogy a nyomtatvány elektronikus aláírására is sikerült megoldást találni, tehát nem kell majd bizonyos ügycsoportban a nyomtatványt magát papír alapon kinyomtatni, kézzel aláírni, visszaszkennelni és metaadattal ellátni. Ebből a célból az ÁNYK nyomtatványkitöltő program új menüpontokkal bővül a „Kapcsolattartás” menüpont alatt.
e) Csatolmányok mérete, mérethatár fölött beadás elektronikus adathordozón (pendrive, DVD stb.): A jelenlegi tényleges 50 MB-os (az ÁNYK szerint 100 MB) maximális beadvány méret 300 MB-ra fog bővülni. Nagyon szűk körben előfordulhat ennél nagyobb beadványt is, ezért a Pp. tervezett módosítása révén biztosítva lesz, hogy ilyen mérethatár fölött a beadványokat a bírósági kezelőirodán lehessen leadni. Ha ilyen előfordulna, a perkapun keresztül egy új típusú, ÁNYK-s nyomtatványt kell benyújtani, amelyben az ügyvéd jelzi, hogy a nyomtatványt és a csatolmányt személyesen adja be, elektronikus úton. Ezen új típusú nyomtatvány perkapus beadástól számított három munkanapon belül pedig ténylegesen is be kell adnia az adathordozót.
A részletes szabályokat a Pp. tervezett módosítása (Országgyűlés előtt T/10308. számon folyamatban lévő törvényjavaslata) tartalmazza. Az ÁNYK e körben is hamarosan kiegészül egy új menüponttal, amely az adathordozós csomag elkészítéséhez és lementéséhez lesz szükséges.
f) Fizetési lehetőség: Minden Pp. hatálya alá tartozó illetékfizetési ügyben is várhatóan már május közepétől elérhető lesz az Igazságügyi Fizetési Portál, nem csak a Cstv. hatálya alá tartozó ügyekben. Itt bankkártyával lehet fizetni, ügyeljünk azonban arra, hogy az adott kártyán beállított „vásárlási limit” elég magas legyen az adott illeték megfizetéséhez. Természetesen továbbra is fizetni lehet az államkincstári számlákra való átutalással is. Ilyen fizetés esetén ügyeljünk arra, hogy a közlemény rovatban mindazon adatot megadjuk, amit a 44/2004. (XII. 20.) PM rendelet előír, olvassuk el az OBH által e tárgyban közzétett praktikus tájékoztatót is (http://birosag.hu/ekapcsolattartas/illetek-megfizetese). Ne feledkezzünk meg arról, hogy a bíróságnál pusztán a feladó neve és a közlemény rovat tartalma alapján nem csak az ügyet, de azt is be kellene tudniuk azonosítani, hogy kinek a javára fizet be az ügyvéd.
2.Az elektronikus kapcsolattartás bevezetésének várható ütemezése:
a) 2016. május 17-étől mindenki regisztrálhat már perkaput, valamint egy-egy perkapuhoz rögzíthet 4 további ügyintézőt („perkapu adminisztráció”). Az így megnyitott perkapu azonban nem lesz még aktív, azon iratot még nem lehet beadni, és iratot nem lehet fogadni.
b) 2016. május 17-étől június 15-éig tart megnyílik egy perkapus tesztidőszak. Aki részt szeretne venni, annak erre előre jelentkeznie kell. A perkapu tesztidőszak alatt egy teszt bírósági hivatali kapura is lehet majd beadványt küldeni speciálisan az OBH által e célra közzétételre tesztnyomtatvány segítségével. Ezen iratokat nem lajstromozza bíróság, de a teszt visszaigazolásokat várhatóan megkapjuk. E tesztnyomtatvány használata mellett már elérhető lesz a fent említett AVDH funkció is.
A teszten biztonsági okokból az vehet részt, aki az internet szolgáltatójától fix IP címmel rendelkezik, amely címet a NISZ rögzíteni fog a teszt idejére. (A tesztet követően a perkapu használatához természetesen nem lesz már szükség fix IP címre!).
Jelentkezni a Ez az e-mail-cím a szpemrobotok elleni védelem alatt áll. Megtekintéséhez engedélyeznie kell a JavaScript használatát. címre küldött, kizárólag az alábbi adatokat tartalmazó emaillel lehet, 2016. május 15-éig:
[fix IP cím] ; [ügyvéd vagy ügyvédi iroda neve]
Így például: „157.181.126.82; Gipsz Jakab Ügyvédi Iroda”.
(Az ettől eltérő tartalmú emaileket nem biztos, hogy fel tudjuk dolgozni és továbbítani a NISZ számára. Aki nem fix IP címmel regisztrál, az az IP-címének szolgáltatói megváltozása után nem fog hozzáférni a tesztrendszerhez. Arról, hogy fix IP címmel rendekezik-e, az internet szolgáltatója tud tájékoztatást adni, de ezért tipikusan külön díjat kérnek a szolgáltatók.)
c) 2016. június 15-étől mindenki számára (azaz fix IP címmel nem rendelkező és előzetesen tesztre nem regisztrált ügyvédek számára is) elérhető lesz a perkapu, de ezen csak a b) pont szerinti OBH tesztnyomtatványt lehet majd beadni (próbaidőszak).
d) A polgári perrendtartás szabályai miatt 2016. július 1-jétől lehet a perkaput a bíróságok felé valódi iratok küldésére és fogadására használni, addig is természetesen az ügyfélkapu továbbra is használható.
3.Az elektronikus per használatához a következő technikai feltételekre lesz szükség:
a) ÁNYK telepítése, amely feltételezi a Java 8 (1.8) keretrendszer telepítését is.
b) minősített elektronikus aláírás előfizetés és aláíró kártya, valamint e-Szignó vagy MOKKA elektronikus aláírás-létrehozó alkalmazás telepítése. A fentiekben bemutatott azonosításra visszavezetett dokumentum hitelesítés (rövidítése: "AVDH") esetén nem lesz szükség ügyvédi aláíró kártyára.
c) Ügyfélkapus hozzáférés (ügyfélkapu regisztráció, kormányablakban keresztül elérhető), majd 2016. július 1-jétől az ügyfélkapus hozzáférés mellett perkapu nyitása és az ahhoz való hozzáférés.
d) Élő internet kapcsolat: az ügyfélkapus belépéskor, irat benyújtásakor, fogadásakor, a nyomtatványsablonok letöltésekor, az aktuális nyomtatványsablon-verziók ellenőrzésekor.
e) Lapolvasó (szkenner), megfelelően a számítógéphez illesztve. Javasoljuk megfontolni az automata lapadagolós képességű (ADF) lapolvasó használatát. Ügyeljünk rá, hogy a beszkennelt iratok méretét nagyon jelentősen megnöveli, ha az átalakítandó oldalakat színes vagy szürkeárnyalatos képként olvassuk be, és nem fekete-fehér képként! A legtöbb fogyasztóknak szánt lapolvasó alapértelmezésen még a fekete-fehér oldalakat is automatikusan színes képként olvassa be.
f) A fizetéshez nem szükséges informatikai infrastruktúra (pl. átutalásos vagy NAV-nál lerovásos típusú illetékfizetés esetén). Ha majd elérhető lesz Pp.-s ügyekben is, inkább az Igazságügyi Fizetési Portál használatát javasoljuk, amely élő internet kapcsolatot és bármely, internetes fizetésre is alkalmas bankkártyát feltételez. (A fizetési kötelezettséget addig is lehet átutalással teljesíteni lehet.)
g) Számítógéppel kapcsolatos részletes technikai követelmények
Az a) és a b) követelmények együttesen határozzák meg, hogy milyen legyen az elektronikus kapcsolattartásra használt hardver és szoftver környezet:
(1) Operációs rendszer:
Egyelőre a Windows Vista SP2 vagy fölötti lévő rendszer (Windows 7, Windows 8, Windows 8.1, Windows 10, ezekből akár 32-bites, akár 64-bites változat, vagy Windows Server 2008 R2 SP1, Windows Server 2012 és R2 ezekből csak 64-bites változat), valamint a Linux és Mac OS X.
Ha valaki a beadandó iratok saját maga szeretné e-aláírással ellátni, vegye figyelembe, hogy az e-aláírások létrehozásához szükséges Magyarországon tipikusan használt alkalmazások (e-Szigno és MOKKA) csak Windows platformon futnak, Linux és Mac OS X operációs rendszeren nem.
Más operációs rendszeren az ÁNYK sem fut (pl. iOS, Android).
(2) A szükséges processzort és a minimum memóriát alapvetően az alkalmazott operációs rendszer előírása szabja meg (azaz pl. Windows 10 32-bites változat esetén minimum 1 GB memória, 1 GHz processzor.) Javasolunk legalább 2 GB memóriájú, legalább 40 GB tárhellyel rendelkező gépet.
(3) Böngészőként az ÁNYK által használt Java keretendszer Windows platformon csak az Internet Explorer 9 és afölötti verziókat támogatja, valamint a Firefoxot is. De alapvetően a birosag.hu-ról a nyomtatványok letöltése ugyanúgy megfelelően fut a friss Opera vagy Google Chrome böngésző is, és az ÁNYK működését sem zavarja egyik sem.
(4) Az ÁNYK használatához legalább 1024x768 felbontású kijelző használatát javasoljuk.
4.2016. július 1-jei hatállyal az elektronikus ügyintézés és a bizalmi szolgáltatások általános szabályairól szóló 2015. évi CCXXII. törvény hatályon kívül helyezi az elektronikus aláírásról szóló 2001. évi XXXV. törvényt. A hatályon kívül helyezés oka, hogy az elektronikus aláírások kérdését az Európai Parlament és a Tanács 910/2014/EU rendelete szabályozza majd, a fenti törvény pedig az uniós rendelet hazai végrehajtását biztosítja.
Az uniós rendelet 51. cikk (2) bekezdése értelmében azonban a már kibocsátott, természetes személyek részére szóló minősített tanúsítványokat azok érvényességének lejártáig érvényesnek kell tekinteni. Ebből következően a törvény változása az összes ügyvédi aláíró tanúsítvány érvényességét nem kell, hogy érintse.
Azonban aki minősített archiválási szolgáltatóval archiváltatni kívánja elektronikus aktáit, javasoljuk, hogy minden iratot még június hónapban archiváljon, és ha lehet, ne hagyja az archiválást július hónapra átcsúszni.